Een goede ondernemer vergeet niet om tijdig genoeg aandacht te besteden aan het kerstpakket voor zijn medewerkers. Ga je pas in oktober of november nadenken over zo’n pakket, dan loop je het grote gevaar dat alle leuke pakketten voor dat jaar uitverkocht zijn. Wees er daarom tijdig bij. En met genoeg aandacht voor kerstpakketten wordt bedoeld: zorg ervoor dat je medewerkers, je zakelijke partners en je klanten een goed gevoel krijgen als ze je kerstgeschenk ontvangen. Ze moeten merken dat ze gewaardeerd worden. Jouw cadeaudoos moet die waardering uitdrukken.

Twee keer een fijn gevoel

De research binnen de geschenkenbranche leidt tot een aantal onomstotelijke conclusies. Een daarvan is dat een gekregen kerstpakket tweemaal vreugde biedt:

  • Blijdschap bij ontvangst van het cadeau
  • Genoegen bij het eten en drinken van de producten in de cadeaudoos

Bovendien word je als ondernemer eigenlijk ook op twee manieren blij. Geven doet altijd goed én terwijl je geeft, betaalt de belasting ook een beetje mee. Want als je onder een bepaald drempelbedrag blijft, dan mag je de gekochte kerstpakketten van je winst aftrekken. Fiscaal dus best interessant. 

Het kerstpakket als themadoos

Een kerstpakket heeft nogal wat voordelen. Jij houdt zo een goede band met je personeel. Je attendeert je klanten heel vriendelijk op je service met een pakket en de fiscus draagt eigenlijk ook een deeltje van jouw kerstpakketkosten. Alleen moet je de pakketten dan eerst nog wel inkopen. Diverse kerstcadeauwinkels helpen je daarbij met showrooms en online hulp. Zoals daarnet als gezegd zou je wel op tijd moeten beginnen om de pakketten te bestellen. Themapakketten zijn tegenwoordig erg in de mode. Er zijn daar zoveel verschillende van, dat er vast wel een thema te vinden is dat bij jouw business past. Run je een restaurant? Dan is het leuk om te kiezen voor een kerstgeschenk met kookthema. Zo kun je een pakket kiezen met diverse specerijen en een boekje die de dertig meest bekende kruidenmelanges uit de doeken doet.

Het op maat gemaakte kerstpakket

Heb je heel veel kerstpakketten nodig omdat je organisatie groot is? Moet je meer dan duizend pakketten bestellen voor je klanten, relaties en personeel, dan hoef je niet te kiezen uit standaardpakketten. Je kunt dan een pakket afgestemd op je bedrijf samenstellen. Een vierkante doos is dan ook niet langer bepalend. Stel, je dienstverlening of producten zijn gerelateerd aan de scheepvaartindustrie. Laat dan eens een verpakking maken die eruitziet als een duikboot. En stop daarin naast eten en drinken een paar maritieme gadgets.

Het individuele pakket

Het mag duidelijk zijn dat de tien of vijftien producten van het kerstgeschenk niet allemaal even vrolijk ontvangen zullen worden. Ieder mens heeft zijn of haar eigen voorkeuren. Je kiest daarom een kerstpakket waar mensen gemiddeld blij van kunnen worden. Wil je je personeel echt zo individueel mogelijk het beste geven? Dan kun je een voucher aanbieden met een code en een puntentegoed. Daarmee kunnen ze het internet op om bij een webshop uit soms meer dan duizend producten die artikelen te shoppen die hun grote voorkeur genieten. Je medewerkers kunnen dan afrekenen met de punten van de voucher. En krijgen even later netjes het pakket thuisgestuurd. Met alleen maar zaken waar ze zelf vrolijk van worden.

Categorieën: Tips